
UNBOUND GRAVEL - 10 kysymystä Ann Christinelle!
UNBOUND (ANN_BOUND!) GRAVEL - 10 kysymystä Ann Christinelle!
Ensinnäkin, onnittelut! Tunnen projektin ja ymmärrän, miten vaikeaa sen on täytynyt olla. Tiedän myös, mitkä ovat kapasiteettisi ja että olit valmistautunut asianmukaisesti. Ehkä - me ymmärrämme, että inhimillinen tekijä (perusteellinen valmistautuminen, fyysinen kunto) on tärkein tällaisissa megahankkeissa. Joten - super onnea sinulle Unboundin loppuunsaattamiseen. Uskon, että inspiroit monia virolaisia!
MUTTA!
Pyöräily on edelleen tekninen laji ja me olemme pyöräliike. Ehkäpä seuraavassa keskustelussa on kyse tekniikasta eikä fyysisestä kunnosta (vaikka sekin olisi mielenkiintoista kuulla). Mutta harvalla ihmisellä on sellaista kokemusta kuin teillä. Meilläkään ei ole sitä kokemusta. Siksi meillä on sinulle muutamia kysymyksiä teknisestä näkökulmasta, ja pyydämme sinua jakamaan kokemuksesi.
Otetaan pyörä palasiksi ja tarkastellaan niin sanottua M-tekniikkaa. Ettei jää mitään huomaamatta. Ehkä aloitamme rungosta, siirrymme takaa eteen, ehkä renkaisiin, juoksupyöriin, vaihteisiin, ryhmäkokonaisuuteen, siirrymme satulaan, sitten alaspäin kampiakseliin, polkimiin ja sitten takaisin ohjaustankoon.
1. Pyöräsi oli mukautettu S-Works Crux. Kerro meille rungosta - oliko Crux oikea sinulle? Sekä runkokokoon liittyvä näkökohta. Sinulla oli ennen 51-kokoinen runko, nyt 49-kokoinen. Kerro tunteistasi, ajatuksistasi, kokemuksistasi Cruxista yleisesti. Onko Crux (superurheilullinen) sopiva Unboundiin? Vai olisiko Diverge (hieman anteeksiantavampi, mukavampi) sopivampi?
Aluksi puhun rungon koosta - puhtaasti urheilullisen mielenkiinnon vuoksi valitsin tänä vuonna pienemmän rungon, koska sovin mukavasti kahden koon väliin. Olen myös ajanut molemmilla kokoluokilla maantiellä pidempiä aikoja, joten päätin testata kokoja itse soralla ja oikeilla ajoilla.
Crux on ultranopea pyörä, joka kestää sora-asennossakin nopeat ryhmäajot maantiellä ( jos tietysti vaihteistot tukevat sitä!), joten mielestäni se on ihanteellinen valinta soraralliin.
Unbound-radalla Crux oikeuttaa nopeutensa ja teknisyytensä ansiosta täysin itsensä. Minulla on uusi pyörä säädetty aiempaa aggressiivisempaan asentoon, ja se sopii minulle erittäin hyvin pitkiin ajoihin. Diverge voisi sopia vapaa-ajanpyöräilijälle, jonka tavoitteena ei ole vain nauttia pitkistä matkoista, vaan myös nauttia virkistävistä lenkkeilyistä huoltoasemalla ja yleensä ottaa päivästä kaikki irti eri tavalla. Nopeaan ajoon valitsisin Cruxin milloin tahansa, sillä se on kestänyt silmissäni raa'asti teknisillä radoilla (kuten Gironassa, Espanjassa).
Koosta puheen ollen, 51cm olisi varmasti hieman mukavampi pitkillä soraralleilla tasaisessa maastossa, mutta teknisissä nopeissa alamäissä minulla on parempi kontrolli pienemmällä pyörällä.
2. Suosittelimme uusia 50 mm:n Tracer-renkaita. Sinun on täytynyt ajaa tubeless-renkailla. Oliko suosituksemme perusteltu? Mitä paineita käytitte?
Olin 100 % tyytyväinen rengasvalintaan. Tein ensimmäisen kisatestin viikkoa aiemmin Kõrvemaalla, jossa olosuhteet olivat melko mutaiset. Harkitsin hetken aikaa kapeampaa rengasta, koska Kansasissa oli satanut useita päiviä ja pelkäsin hieman mutaa, joka tukkisi renkaan ja rungon välisen raon. Neuvottelin myös Kristjan Randman kanssa, ja päätimme edelleen, että 50 mm:n Tracer oli turvallinen valinta.
Olen ennenkin ajanut soralla 45mm renkailla, ja voin sanoa, että kontrasti on loistava, ja leveämmällä renkaalla voi nauttia teknisemmistä alamäistä enemmän!
Valitut rengaspaineet: 1,4 bar edessä ja 1,6 bar takana. Tämä luku ei tullut jostain taulukosta tai vakoilemalla muita kuljettajia, vaan tällä kertaa todella jokaista harjoitussessiota kokeiltiin eri paineilla, ajamalla, muokkaamalla, nurkissa ja irtonaisella soralla jne.
Anyway - purkaessamme pyörän kotona huomasimme, että renkaiden maito oli kuivunut täysin, ptui-ptui-ptui, mutta taisin olla onnekas, että pääsin maaliin ilman yhtäkään rengasrikkoa.
3. Juoksut - Olit alle huippuluokan Terra CLX juoksee. Miten ne toimivat?
Ajoin samoilla juoksuilla koko viime kauden, ja valitsin ne uuteen pyörään aiempien kokemusten perusteella. Kevyet, jäykät ja nopeat sora huippujuoksut... noille titteleille on syynsä.
4. Kasetti ja vaihteistot yleensä. Millaisia vaihteet olivat ja jäikö jotain huomaamatta? Nopeus, keveys? Oliko ”ketju keskellä” suurimman osan kisasta?
Minulla on yksi hammasratas edessä ja ketjupyörä pitää ketjun vakaana hammasrattaalla. Etuhammaspyörä on 42 ja takahammaspyörä 10-46.
Sanotaanko näin, että ryhmässä ajaessa pystyi käyttämään raskaimpia vaihteita, mutta keskellä rataa olevat nousut olivat aika jyrkkiä ja halusi oikeasti rullata enemmän, ei väkisin ylös... Suuressa mittakaavassa pystyi silti käyttämään keskimmäisiä vaihteita enemmän kuin muita.
5. Ryhmäsarja - mikä ryhmäsarja sinulla oli ja kuinka tyytyväinen olet?
Tänä vuonna ajan uudella Sram Red XPLR AXS 13-vaihteisella vaihtajalla. Ei ollut yksi suurimmista syistä pyöräkerran vaihtamiseen, että halusin vaihtaa ryhmäkertaa (ja bonuksena tämän vuoden Crux-värimaailma puhui minut ympäri).
Olen viiden pyöräilyvuoteni aikana päässyt ajamaan monilla eri pyörillä ja ryhmäkokoonpanoilla. Siitä lähtien, kun sain ensimmäisen Srami-vaihtopyöräni, olen ollut myyty, ja valitsen Sramin aina, kun saan tilaisuuden.
Uudesta Sramista puheen ollen, ensimmäinen suuri wow-vaikutukseni on uudet linkit, ne ovat niin mukavat kädessä, ne on säädetty minulle erittäin herkästi reagoiviksi, ja niillä on todella hauska ajaa nopeita teknisiä alamäkiä. Vaihtaja on nopea, ei ole ollut mitään ongelmia. Ja koska teen paljon pitkiä ajoja nojaten ohjaustankoon, minulle vaihdekepin painikkeet hupuissa (mikä se on englanniksi?!) ovat äärimmäinen mukavuus (Sramissa ei ollut sitä aiemmin, Shimanossa se on vähän eri paikassa, mutta sama asia. Tiedoksi kaikille).
Mutta jos haluat tietää tekisinkö jotain toisin, niin kyllä! Laittaisin edelleen maastovaihteen ja isomman kasetin, jotta nauttisin paremmin noista jyrkistä nousuista. Älä koskaan lopeta tutkimista!
6. Satula - yksi pyörän tärkeimmistä osista. Niin pitkä ajomatka myös. Mitä kommentteja?
Olen luultavasti väärä henkilö kommentoimaan satuloita, koska minua on siunattu vartalolla, jolla ei ole koskaan ollut satulakipuja tai kantapääkipuja tai mitään sellaista. Nykyiset pyöräni ovat käytössä luultavasti(?) kaikki samoilla satuloilla, tuntuu että niillä voi ajaa riittävän nopeasti ja pitkälle. Minulla on siis Power Pro Mimic satula, 155mm.
7. Kammet. Trendi on käyttää yhä lyhyempiä ja lyhyempiä kampiakseleita. Minkä pituisilla kampiakseleilla sinä ajat?
Tästä kaudesta lähtien 165mm. Ensin vaihdoin maastopyörään, nyt minulla on uusi gravel, jossa on 165mm kampiakselit. Luulen, että oma pituuteni näyttelee tässä suurinta roolia, mitä pienempi matka, sitä taloudellisempi poljin. Mutta pitäähän sitä seurata trendejä ja kokeilla itse!
8. Pedaalit - mitä käytät ja voitko kommentoida?
Shimano XTR, minun valintani, koska ne ovat kestäneet aikaa haastavimmissakin olosuhteissa, joissa tuntuu epärealistiselta saada jalka takaisin polkimelle.
9. Lenkit - mitä käytät? Onko kommentteja?
38 cm leveät Roval Rapide -linssit. Kalustossani on tällä hetkellä neljä pyörää, joissa on tämä linssi, joten voisi sanoa, että olemme luultavasti tehty. Minulle täydellinen leveys, ei liian jäykkä soralla ajamiseen, helppo silmälle katsoa jne. Tänä vuonna ajan ensimmäistä kertaa ”sora”-linssillä, mutta en tunne tarvetta ajaa sitä ylimääräistä.
10. Sallikaa minun poiketa hieman - onko teillä kommentteja pyöräilykengistä ja kypärästä, joilla ajoitte?
Ajoin mustilla Specialized Recon -maastokengillä, jotka ovat kokoa isommat kuin jalkani. Koska oli super kuuma päivä ja mustat kengät ovat aina kovia jaloille (myös maantieajossa) kuumana päivänä, haaveilin vaaleista kengistä useamman tunnin ajan. Ehdottomasti seuraava hankintani tulee olemaan valkoinen sorakenkä (uskon vahvasti kauniiden asioiden puhtaana pitämiseen, enkä ole huolissani ollut valkoisesta sorakengästä vain sen vuoksi, että siitä pitäisi huolehtia, mutta nyt olen valmis).
Kypäräkokoelmastani (kyllä, jotkut keräävät kyniä, jotkut keräävät kypäriä) valitsin valkoisen Evade 3:n, koska se on ehdoton suosikkikypäräni. Ja soratiellä ajelen aina Oakleyn suojalaseilla, joissa on Photochrome-linssit - joten jos aurinkoisena päivänä tulee pimeä singeli tai kaatosade, näen kaiken.
Olisin myös hyvin kiitollinen yleisistä kommenteista vapaamuotoisesti. Mitä tekisit seuraavalla kerralla toisin teknisestä näkökulmasta ja Unboundin yhteydessä?
Tällä kertaa, kun havaitsin kuivuneen renkaan, mutta vasta matkan jälkeen, luulen, etten enää koskaan jätä rengasta tarkistamatta ennen lähtöä. On täysi onnenpotku, että näin pitkällä radalla, jossa on teräviä kiviä ja vieläpä tekninen rata, minulle ei käynyt mitään... koska ei ollut maitoa, jolla sitä olisi voinut mopata! Aina pitää tarkistaa, vaikka pyörä olisi uunissa!
Ehdottomasti kannattaa käyttää pieniä runkolaukkuja - mulla oli satulan alla tosi pieni laukku, ja elektroninen pumppu, sisäkumi ja vivut mahtuivat juuri ja juuri siihen. Toinen, hieman suurempi pussi meni rungon yläputken päälle. Siihen laitoin geelit ja kumimadot. Juomapullot 2x750ml runkoon ja 2l reppu selkään.
Kahdessa pisteessä (112km ja 238km) on sitten pyöräilijätiimit vaihtamassa pulloja, pusseja, varusteita tarvittaessa jne. Vaihdoin kaksi pulloa ja lisäsin geelejä 112km:n kohdalla ja 238km:n kohdalla vaihdoin repun, pullot, laitoin öljyä ketjuun, paljon jääpusseja niskaan ja täytin runkopussin geeleillä.
Ensi kerralla olen viisaampi. Panostan enemmän siihen, että huoltopisteet ovat vielä nopeampia, ja olisi myös hyvä treenata lämpimässä säässä (vietin 16 leiripäivää 18:sta treenin kaatosateessa, tiedättehän Viron sään).
Kiitos paljon! On todella superhyvää, että joku suhtautuu pyöräilyyn näin perusteellisesti ja hyvässä mielessä ”yliampuvasti”. Kaltaisesi ihmiset saavat ihmiset liikkumaan ja rakastamaan pyöräilyä, myös ne, jotka eivät sitä muuten ikinä harrastaisi. Siinä mielessä se on ”työtä”, jolla on missio! Toivomme voivamme jatkossakin tukea ja auttaa teitä niin paljon kuin voimme. Kiitos vielä kerran, ja seuraaviin projekteihin asti!
All rights reserved.