
Projekti : HT > Sora - miksipä ei!
Päätämme tämän viikon juuri tällaiseen projektiin. Olemme juuri luovuttaneet huippuluokan hardtail-pyörän ”muuntamisen” sorapyöräksi.
Miksi?
No, koska omistaja huomasi ajavansa yhä vähemmän ja vähemmän niin sanotulla ”oikealla XCO:lla”, lisäksi niin sanotulle ”oikealle XCO:lle” täysjousitettu pyörä on itse asiassa paljon sopivampi. Olemme samaa mieltä siitä, että klassinen hard-tail MTB on hiljalleen hiipumassa unholaan, koska XCO-radat ovat vaativia ja kevyempiä XC-ratoja varten on olemassa erillisiä semi-FS-pyöriä, kuten Epicin World Cup -versio.
Niinpä sinänsä erittäin hyvälle pyörälle oli löydettävä uusi idea ja uusi elämä. Uusi elämä.
Miten?
Itse asiassa kyse ei ole vain siitä, että laitetaan ”pässin sarviin” ja lopetetaan. Suurin ongelma klassisen MTB:n muuttamisessa sorapyöräksi on se, että runko on liian pitkä. Lisäksi ehkä matala ohjaustanko. Loppujen lopuksi sorapyörän (tai maantiepyörän) geometria on täysin erilainen. Yläputki on lyhyempi, pysytään lähinnä lenkeissä. Niinpä asensimme linssiin pienen ”telineen” + lyhyemmän varren. Alkuperäiset jarrut yhdistettiin tilaamiimme uusiin Sram-linkkeihin. Linkit on paritettu alkuperäiseen shifteriin. Käänsimme satulatolpan ympäri ja veimme satulaa hieman eteenpäin. Tästä on myös se hyöty, että kampiakselin asento (jalkakulma) on gramman verran aggressiivisempi. Amort pysyi tietysti alhaalla. Tämä on huippuluokan kevyt isku. Mitoiltaan siitä tuli lähes identtinen omistajan muiden maantiepyörien kanssa.
N.B. Alla olivat superhead 50mm leveät uudet huippuluokan sorarenkaat (tubeless tietenkin) Tracer TLRs.
Yhteenvetona siis: HT > Gravel - miksipä ei!
Toivotamme kevyttä ja nopeaa ajoa!