
Hiljainen kesä? Ei suinkaan!
Pinnalta katsoen kesästä tuntuu tulevan rauhallinen (ja luultavasti lämmin!), mutta ainakin pyöräilymaailman näkökulmasta tämä on harhaanjohtavaa. Viime kuukausina uusien tuotteiden lanseeraus on ollut pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Innovaatioiden näkökulmasta nämä ovat olleet suhteellisen merkittäviä tuotteita. Katsotaanpa niitä tarkemmin.
Aloitetaan maantiepyöristä. Uutuudet:
Uudet maantiepyörät, jotka ovat tulleet äskettäin markkinoille:
· TARMAC SL8 PRO AXS (8 999 €)
o Uusi Sram Force ja uudet Rapide CL III -vanteet
· ROUBAIX PRO (7 999 €)
o Uusi Sram Force ja uudet Rapide CL III -vanteet
· CRUX PRO (7 999 €)
o Uusi Sram Force XPLR 13-vaihteinen, 10-46-kasetti
· CRUX EXPERT AXS (5 999 €)
o Uusi Sram Rival XPLR 13-vaihteinen, 10-46 kasetti
· TARMAC SL8 COMP AXS (4 199 € – Huom! Erittäin hyvä hinta, runko vain 4 000 €!)
o Uusi Sram Rival
S-Works-sarjaan kuuluu erittäin rajoitettu Red Bull Bora -joukkueen pyörä (uudet Rapide CLX III -vanteet + uusi Sram RED), mutta tämän pyörän saatavuus on melko heikko. Se on olennaisesti sama pyörä, jota käytetään tällä hetkellä Tour de Francessa.
***
Uusien pyörien saapumisen myötä on myös tärkeää huomata, että vanhemmat mallit (eli vuoden 2025 mallit) ovat tulleet huomattavasti halvemmaksi. Tässä on yhdeksän esimerkkiä:
- S-Works Tarmac SL8 Shimano Dura-Ace Di2 ja SRAM RED AXS 11 499 € (aikaisempi hinta 14 500 €);
- Tarmac SL8 Pro SRAM Force eTap AXS 8 000 € (aikaisempi hinta 9 000 €);
- Tarmac SL8 Expert 5 500 € (aikaisempi hinta 6 500 €);
- Tarmac SL7 Sport 2 999 € (aikaisempi hinta 3 400 €);
- S-Works Roubaix SL8 Dura-Ace Di2 ja SRAM RED AXS 10 499 € (aikaisempi hinta 14 000 €);
- Roubaix SL8 Pro 8 000 € (aikaisempi hinta 9 000 €)
- Roubaix SL8 Expert 5 500 € (aikaisempi hinta 6 500 €)
- S-Works Aethos SRAM RED AXS 10 499 € (aiemmin 13 500 €)
- Aethos Pro 6 499 € (aiemmin 8 000 €)
Siksi S-Works Tarmac SL8:n edullisempi hinta on erityisen huomionarvoinen. Pohjimmiltaan tämä on yksi maailman ehdottomasti parhaista pyöristä.
***
Mutta siinä ei ole vielä kaikki.
Myös ryhmäsarjat on päivitetty. Esittelimme aiemmin uudet pyörät ja uudet ryhmäsarjat, mutta mitä tämä tarkoittaa sinulle pyöräilijänä?
Ensinnäkin SRAM:
Maantiepyörille (uusi, pienempi ja mukavampi linkin muoto):
- Sram Force AXS 12s
- Sram Rival AXS 12s
Gravel-pyörille (uusi linkin muoto + nyt myös suurempi kasetti):
- Sram Force AXS 13s (10-46)
- Sram Rival AXS 13s (10-46)
Kuinka kuvailisit uusia linkkejä?
Tarton myymälän johtaja Kristjan Randma kuvailee sitä seuraavasti: Kätevämpi, sopii paremmin moderneihin ohjaustankoihin. Uusi linkki on pidempi, mutta edestä matalampi. Vipuun kohdistuu suurempi jarrutusvoima, kun sitä pidetään ylhäältä ja painetaan jarruja, sormille on enemmän tilaa, ja kun sitä pidetään alhaalta, vipu tulee lähemmäksi, mikä myös helpottaa jarruttamista. Useimmat pyöräilijät pitävät enemmän uudesta vivusta, mutta on myös poikkeuksia, kuten Jonathan Milan, joka tällä hetkellä kantaa vihreää paitaa Tour de Francessa ja ajaa vanhalla vivulla.
***
Ja Shimano: mikä on erityisen huomionarvoista. Loppujen lopuksi Shimanon elektroninen maastopyöräjärjestelmä oli yksinkertaisesti poissa markkinoilta vuosikausia!
Kruusale: (viimeinkin Shimanon sähköjärjestelmä, akku vaihdevivussa/langaton):
- Shimano GRX Di2 12s 1x12 (10-51)
Maastokäyttöön:
- Shimano XTR Di2 12s (9-45 ja 10-51) ja 11s (11-50)
- Shimano XT Di2 12s (9-45 ja 10-51) ja 11s (11-50)
- Shimano Deore Di2 12s (9-45 ja 10-51) ja 11s (11-50)
Huomaa, että uudet Shimano-sähköiset vaihdejärjestelmät ovat jo saatavilla. Nämä ovat:
S-Works Stumpjumper 15 DI2
- uusi XTR Di2 (12 499 €)
S-Works EPIC 8 EVO DI2
- uusi XTR Di2 (12 499 €)
LEVO SL EXPERT CARBON DI2
- uusi XT Di2 (8 599 €)
EPIC 8 EXPERT DI2
- uusi XT Di2 (7 299 €)
SJ 15 EXPERT DI2
- uusi XT Di2 (6 999 €)
***
Täydellisten polkupyörien ja osien lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota myös pyöriin.
Specialized on äskettäin päivittänyt sekä maasto- että maantiepyöräilyyn tarkoitettujen pyörien valikoimaansa. Kyseessä ei ole pelkkä ulkonäön uudistus, sillä uudet pyörät ovat uusia sekä ”sisältä että ulkoa”. Painopiste on aerodynamiikassa ja painossa.
Maastopyörän renkaat ovat jo voittaneet lukemattomia maailmancupin osakilpailuja, mutta maantiepyörän renkaat ovat saaneet ensimmäisen maistiaisen nykyisessä Tour de Francessa:
- Rapide CLX Sprint – painopisteenä tasaisemmat kilparadat (1395 g);
- Rapide CLX III – huippuluokan ”monipuoliset” hiilikuituiset vanteet (1305 g);
- Rapide CL III – käytännössä edullisempi versio edellisestä huippuluokan vanteesta. Navat ovat samat, mutta pinnat/vanteet ovat erilaiset (1555 g);
Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä. Nyt saatavilla:
- edellä mainitut upouudet maastopyörät;
- uudet satulat (mukaan lukien S-Works Power EVO – kuulemma mukavin huippuluokan satuloista);
- uudet vaatteet! Kyllä, pitkään valikoimassamme ei ollut huippuluokan vaatteita – samoja vaatteita, joita ammattilaiset käyttävät tällä hetkellä TdF:ssä. Ensimmäistä kertaa S-Works-vaatteina;
- Remco-ultrakevyet maantiepyöräilykengät;
- renkaat (maantie-, maasto- ja sorarengas) – mutta niistä olemme jo puhuneet aiemmin.
Kaiken kaikkiaan siis, näennäisesti rauhallisessa kesässä on tapahtunut monia muutoksia. Vaikka jo pitkään on ollut selvää, että parantamisen varaa on vielä... niin onkin. Innovaatio ei lopu koskaan. Olemme iloisia voidessamme työskennellä brändin kanssa, joka investoi päivittäin kehitykseen ja testaukseen.
Toivotamme teille mukavia ja nopeita matkoja, rakkaat ystävät!
Huom! – Arvonlisäveron korotus ei ole vaikuttanut hintoihimme.