
Aethos 2. Kenelle? Miksi ei minulle?
Aethos 2. Kenelle?
Miksi ei minulle?
Pelkästään katsomalla sitä on vaikea ymmärtää, miksi Aethos ylipäätään on olemassa. On Tarmac (kilpapyörä) ja Roubaix (mukavampi pitkän matkan pyörä). Tarina on selvä myös Divergen ja Cruxin kohdalla. Mutta Aethos?
Kun (ensimmäinen) Aethos luotiin neljä vuotta sitten, sen tarkoituksena oli osoittaa, kuinka kevyt pyörä voidaan valmistaa. UCI:n säännöt? Ei kiinnosta. Aethos ei ollut tarkoitettu UCI-kilpailuihin. Samalla Aethosin luominen auttoi kehittämään kevyen ja aerodynaamisen Tarmacin (luotu UCI-kilpailuihin). Vastaavasti uuden (kevyen) Cruxin kehittäminen sai vauhtia ensimmäisen kevyen Aethosin testaamisesta.
Nyt tilanne on kuitenkin sama, mutta myös hieman erilainen. Aethos 2 on edelleen erittäin kevyt. Kevyin runko (595 g), satulan kiinnike (-9 g), jarrujen kiinnikkeet (-2 g), BB-kupit (-6 grammaa) ja uudet UDH-rungon dropoutit (-2 g). Mutta keveys ei ollut enää ainoa tavoite.
Aethos 2 on huomattavasti mukavampi (+15 mm pino) kuin Tarmac. Sen akseliväli on hieman pidempi ja painopiste hieman matalampi. Sen geometria ei kuitenkaan ole sama kuin Roubaixilla.
Aethos 2 on erittäin yksinkertainen. Jos tarkastelet kaikkia putkia, et löydä mitään outoja piirteitä. Kuten esimerkiksi oudon muotoinen ohjaustanko tai satulaputki. Kaikki on erittäin yksinkertaista. Kaapelit ovat rungon sisällä. Specialized itse lainaa tässä Antoine de Saint-Exupéryä: ”Täydellisyys saavutetaan, kun ei ole enää mitään lisättävää, vaan kun ei ole enää mitään pois otettavaa.” Näyttää siltä, että Aethosista on otettu pois kaikki mahdollinen. Jäljelle on jäänyt mahdollisimman yksinkertainen (yksinkertaisin!) pyörä. Paitsi että se on täysin moderni, uusinta teknologiaa.
Joten... antakaa Remcon ja kaikkien muiden kilpailijoiden ajaa Tarmacilla. Mutta ehkä Aethos on minulle (ja ehkä sinullekin).